10 huhti Kaukolämmön päivystysrinki toimintavalmiina vuorokauden ympäri
Kauhavan Kaukolämmön päivystysrinki pitää huolen alueen lämmöntoimituksen varmuudesta vuoden jokaisena päivänä. Joskus työhön on lähdettävä jopa keskellä yötä.

Kauhavan Kaukolämmön lämmön toimitusvarmuus on jo pitkään ollut erinomaisella tasolla. Alueen yritysten ja asukkaiden jatkuvaan lämmöntarpeeseen onnistuneesti vastaaminen vaatii paitsi järjestelmällistä suunnittelua, myös katkotonta varallaoloa.
Kauhavan Kaukolämmön päivystysrinki pitää huolen, että mahdolliset lämpölaitosten hetkelliset, esimerkiksi polttoaineensyöttöön liittyvät häiriötilanteet eivät näy kaukolämmön asiakkailla asti.
Jos lämpölaitos soittaa, päivystäjä vastaa
Kaukolämmön päivystysrinki koostuu Kauhavan Kaukolämmön työntekijöistä sekä ulkopuolisista urakoitsijoista. Kukin on viikko kerrallaan vastuussa, että lämpölaitokset ja kaukolämpöverkko toimivat moitteettomasti myös työajan ulkopuolella; iltaisin, öisin, viikonloppuisin sekä pyhäpäivinä.
Toimitusjohtaja Juho Lahtisen mukaan päivystysviikkojen tehtävät vaihtelevat vuodenajan mukaan. Kesäkaudella huomiota vaativia hälytyksiä tulee ehkä vain yksi viikossa, lämmityskauden aikana yleensä useampia.
“Useimmat hälytykset ovat ilmoitusluontoisia, jotka päivystäjä voi kuitata kotoa käsin. Joskus täytyy asiaa tutkia tarkemmin, ja toisinaan vaaditaan myös paikan päälle lämpölaitokselle lähtöä.”
Päivystäjä saa mahdollisista kaukolämpöjärjestelmän häiriöistä ilmoituksen aina mukana olevaan päivystyspuhelimeen. Lämpölaitoksen järjestelmä voi myös “soittaa” päivystäjälle häiriön sattuessa, ja herättää näin päivystäjän, vaikka keskellä yötä.
“Joskus polttoaineen mukana saattaa lämpölaitokselle ajautua esimerkiksi kantoja, jotka jumittavat polttoaineensyötön. Tällöin päivystäjän täytyy tarvittaessa lähteä yönselkään lapion kanssa tukosta poistamaan” nimeää Lahtinen esimerkin päivystysvuorosta.
Lämmöntoimitus on moninkertaisesti varmistettu
Vaikka päivystysrinki huolehtii jatkuvasti kaikkien laitoksien toimintavarmuudesta, ei alueen lämmöntoimitus katkea, jos yksi laitos hetkellisesti häiriintyy.
“Mikään osa verkosta ei ole vain yhden laitoksen varassa. Mikäli yksi kattila putoaa pois, muut laitokset vastaavat automaattisesti lämmöntarpeeseen ”, kertoo Lahtinen.
Myöskään sähköjen katkeaminen ei heilauta alueen lämmöntoimitusta, sillä yhtiö on varautunut mahdollisiin sähkökatkoihin varavoimalla, joka lähtee tarvittaessa automaattisesti muutamissa sekunneissa käyntiin.
“Sähkökatkoja harvoin edes tulee kovimmilla pakkasilla, jolloin lämmitystarve on suurin, mutta niihinkin tilanteisiin on varauduttu”.
Häiriön iskiessä päivystys myös asiakkaiden tukena
Lämpölaitosten toiminnan valvomisen lisäksi päivystäjä vastaa myös kaukolämpöasiakkaiden laitteistoihin liittyviin huoliin päivystysaikoina. Jos asiakkaan kaukolämmön alajakokeskuksessa ilmenee lämmön toimitusta uhkaava häiriö, rientää päivystävä asentaja paikan päälle, myös tavallisen työajan ulkopuolella.
Vaikka lähtökohtaisesti kaukolämmön alajakokeskus on asiakkaan vastuulla, eivät laitteiston toimintahäiriöt aina katso aikaa.
Työajalla ja arkena ilmenevissä kaukolämmön asiakaslaitteistojen vikatilanteissa Lahtinen ohjeistaakin asiakkaita olemaan yhteydessä paikalliseen putkiliikkeeseen. Viikonloppuisin, iltaisin ja pyhinä apua saa Kauhavan Kaukolämmön päivystysnumerosta.
“Emme jätä asiakasta pulaan kaukolämpölaitteiston kanssa”, kertoo Lahtinen.
Päivystysnumeroon voi myös tarvittaessa ilmoittaa havaitsemistaan kaukolämpöverkoston vesivuodoista.
“Jos maan alta nousee höyrypatsas, se on todennäköisesti joko vesilaitoksen tai meidän verkkoamme koskeva vuoto. Tieto kyllä kulkee välillämme eteenpäin, jos ilmoitus tulee ensin väärälle taholle”, Lahtinen tarkentaa.
Mikäli havaitset kaukolämpöverkoston mahdollisesta vuodosta kertovan höyrypatsaan, tai tarvitset apua kaukolämmön alajakokeskuksen ongelmiin työaikojen ulkopuolella, ota yhteyttä Kauhavan Kaukolämmön päivystykseen.
Kauhavan Kaukolämmön päivystysnumero: 050 553 3080